Utazás karlendítéssel

 2009.05.11. 19:43

London nagyon híres az igen jól kiépült földalatti rendszeréről és buszhálózatáról. Szinte nincs olyan szeglete a városnak, melyet ne lehetne megközelíteni metróval vagy busszal. Eleinte kimondottan ijesztőnek tűnt, főleg azért, mert akár anyagi kár is keletkezhetett volna, ha nem figyelek oda és rossz helyen, vagy irányban szállok le.

Nekem viszont már azzal problémám volt, hogyan szálljak FEL egyáltalán egy buszra, azaz, hogyan vegyem rá a sofőrt, hogy beálljon a buszmegállóba.


Komoly büntetést lehet azért kapni, ha több megállót megy az ember, mint amennyire a jegye szól. Körülbelül 14 metró vonaluk van és még ennél is több villamos- és vonatút. Azonban a menetjegy, bérlet árak is a magyar árak négyszeresébe kerülnek. Tehát nem árt, ha az ember rendelkezik helyi fizetéssel.















(Forrás: http://www.tfl.gov.uk/gettingaround/1106.aspx)

Bizonyára sokan ismeritek azokat a bizonyos elegáns, bár mókás kétemeletes piros angol buszokat. Nos az angolok ezeket double-decker bus-ként említik (ez magyarul annyit tesz, hogy kétszintes, -emeletes busz).

Nekem rögtön az első alkalommal problémám adódott a helyi közlekedés használatával… A buszmegállóban egy egyszerű ’stop’ tábla jelzi, hogy körülbelül a busz hol fog megállni és melyik részen érdemes állni, hogy az ajtó pont előttünk nyíljon ki. Persze erre csak idővel jöttem rá.

Az emberek sorban álltak a busz érkezésekor, mintha egy kassza előtt állnának érkezési sorrendben, ezért én is besoroltam mögéjük. Majd észrevettem, hogy nem is az én buszom érkezett, hát kiálltam a sorból. Ekkor láttam, hogy az enyém éppen akkor haladt el nagy sebességgel a másik buszt kielőzve. Nem értettem, hogy mit rontottam el, hogy elszalasztottam a 253-as buszt. Ez volt az a járat, amire szerettem volna feljutni.

Figyeltem, háborog-e más is rajtam kívül, de szemmel láthatóan mindenki elégedett volt a buszokkal, és ami a legfontosabb, hogy tudták, mi a rendszer.

Erőt vettem magamon miután a második 253-as is elhaladt mellettünk, és megkérdeztem egy ismeretlen angol hölgyet, hogy hol kell felszállni a 253-as buszra. Furcsán nézett rám, tudtam, hogy bajban vagyok. Először is nem értette, hogy melyik buszról beszélek. 3 perc volt, mire rájött az én egyszerű, naiv szókincshasználatom titkára. Kiderült, hogy ők nem mondják egybe ki a számjegyet, hanem a számokat egyesével ejtik ki, mint az én esetemben is: kettes, ötös, hármas busz. Tehát kitaláltuk közösen, hogy ki miről beszél. Nagy volt az öröm, azonban közben a harmadik kettes-ötös-hármas busz is elhaladt mellettünk. Sikerült visszaterelnem a beszélgetést az eredeti mederbe, tekintve, hogy már késésben voltam egy állásinterjúról.

A hölgy rávilágított, hogy valószínűleg azért nem állt meg egy busz sem, mert nem jeleztem nekik. Világos. Vagyis mégsem. Az egy dolog, hogy az ember tudja jelezni a leszállási szándékát egy gomb megnyomásával, viszont a felszállási szándékot ugyan hogy? Füstjelekkel? Zsebkendőlengetéssel? Dehogy, annál sokkal egyszerűbb! Hát integetni kell a sofőrnek. Hát persze! Én tudatlan!

Akkor munkára fel, jöjjön az a kettes-ötös-hármas busz. Feszülten vártam, figyeltem a távolba, nehogy a negyedik buszt is elszalasszam, majd megjelent a piros csoda 253-as felirattal. Olyan vadul kezdtem el integetni, hogy a kezem majdnem kiszakadt a helyéről, melynek eredményeképp beindexelt a busz a megállóba. Annyira örültem, bár a sofőr tekintete kicsit megzavarta a dicsőségemet. Furcsán nézett rám, egy kaján mosollyal a szája szélén. No, annyi baj legyen, biztos jó a kedve.

Természetesen az emeleten foglaltam helyet, hogy mindent lássak. Kényelembe helyeztem magam, magam mellé tettem a táskámat, majd éreztem, hogy lassít a busz. Ezt nem értettem. Még csak most indultunk el, és máris megálltunk. Ekkor vettem észre, hogy túlzás nélkül minden 100 méteren volt egy stop tábla. Kíváncsi voltam, hogy működik a buszok közlekedése, hát előredőltem és figyeltem ki az ablakon.

Egy úr a következő megállóban elegáns mozdulattal felemelte a kezét úgy 70 fokban, majd megint lassítottunk. Szóval ez volt a mosoly tárgya. A sofőr azon derült, hogy vadul kalimpáltam a kezemmel, ahelyett hogy egy karlendítéssel leintettem volna.
 
Azonban a következő felismerés megrázó volt. Ameddig elláttam a sok buszmegállóban, megannyi ember állt és sorban jelentkeztek a felszállásukért. Te jó ég! Ez a busz 100 méterenként meg fog állni! Úgy is volt. A motor éppen hogy kezdett felzúgni, amikor újra visszavett a sebességéből és visszaváltott, végül megálltunk. Mondanom sem kell, hogy el is késtem az interjúról. Később sem tudtam megszokni ezt a „lustaságot”, hogy mivel az emberek nem hajlandóak párszáz méterrel többet gyalogolni a felszállásért, a busztársaságok több megállót is kihelyeztek 500 méteren belül a kényelmesebb utazás érdekében. Hát van még mit tanulnunk!

A mai bejegyzés végére két feladattal is készültem:


Az első feladat: egészítsd ki a szöveget az alábbi kifejezésekkel:

off the beaten track, hitch-hiking, leisure, off-peak, package holida, travel agents, resort, peak, cut-price tickets, youth hostels

People have more and more………. money nowadays and even young people can afford to go abroad. Many …………offer cheap……….for flights to all parts of the world, so youngsters can avoid the crowded, well-known places and get to less famous areas which are……….. Instead of using public transport and hotels, they can travel by………and stay at………..But most people prefer some kind of………..at a popular holiday……….., which means that everything is arranged for you and the price you pay includes transport, food and accomodation. Try to avoid taking your holiday during the busy………tourist season. It’s more crowded and expensive. If possible, go in the quieter……….period.


Megoldás:

1. leisure
2. travel agents
3. cut-price tickets
4. off the beaten track
5. hitch-hiking
6. youth hostels
7. package holiday
8. resort
9. peak
10. off-peak


(Forrás: Longman Kiadó, Intermediate Vocabulary. Szerző: B. J. Thomas, 2008-as kiadás, 27. oldal)


Most pedig jöjjön pár elöljárószó, amit példamondatok segítségével be kell helyettesítened a megfelelő helyre. A feladat végén le is ellenőrizheted, hogy jó prepozíciót használtál-e.

A rendelkezésre álló elöljárószavak:  IN, IN, ON, AT, BY

Peter went……..car.

You went……John’s car.

They went……..an exciting journey.

Sue arrived……..Manchaster at midnight.

We arrived…….the hotel in time.


Megoldások:


Peter went by car.
You went in John’s car.
They went on a beautiful journey.
Sue arrived in Manchaster at midnight.
We arrived at the hotel in time
.
.
.


Címkék: anglia közlekedés utazás térkép busz london

A bejegyzés trackback címe:

https://mctanulok.blog.hu/api/trackback/id/tr411115674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása